Van succes ga je groeien…een zorgbrede schoolvisie!
Ieder kind is uniek….
en leert en groeit op een eigen manier en op een eigen tempo. De instap in het basisonderwijs is dus niet gelijk voor alle kinderen. Al van in de kleuterklas merk je verschillen in ontwikkeling. We hebben aandacht voor de onderwijsbehoeften en -noden van elk kind en stemmen ons onderwijs hier zoveel mogelijk op af. In alle klassen gebeurt zorg de hele dag door: op elk moment staan wij klaar om te helpen en te ondersteunen waar nodig. We verbreden onze zorgen voor kinderen die op dat moment extra zorg nodig hebben.
Om dit waar te maken zetten we sterk in op pré-teachen, co-teachen en differentiatie zodat elk kind op zijn eigen tempo kan en mag komen tot leren.
Als team trachten wij een positief schoolklimaat te creëren met aandacht voor het welbevinden van elk individu en met respect voor elkaar. Dit is een basisvoorwaarde om aan het leerproces te beginnen.
Daarom is een zorgbrede schoolvisie een begrip met ontzettend veel inhoud.
Ons zorgteam…
Klastitularissen zijn de spilfiguren in het zorgteam. Maar als team geloven wij sterk in co-teachen: ‘samen voor de klas staan, zet veranderingen in gang’.
Dat is de reden waarom onze zorgleerkrachten zoveel mogelijk klasintern werken.
De zorgcoördinator volgt de ontwikkeling van elk kind op en gaat samen met de (zorg)leerkracht op zoek naar mogelijke alternatieven/oplossingen om de zorg voor elk kind te optimaliseren. De zorgcoördinator coördineert ook het overleg met CLB, ouders, externe instanties (logopedisten, kinesisten,..) wanneer dit noodzakelijk is.
Als school kunnen wij ook steeds rekenen op ondersteuning en het advies van het CLB en het Leersteuncentrum Antwerpen (ONA +). Zij helpen ons bij het verder uitstippelen van een zorgzaam zorgbeleid en zorgen voor nieuwe inzichten bij bepaalde problematieken.
Ouders zijn onze belangrijkste partners…
in het groeiproces van onze leerlingen. Eerlijke communicatie, wederzijds vertrouwen en luisterbereidheid zijn belangrijke pijlers om elk kind te laten leren en groeien. Tijdens formele en informele oudercontacten bespreken we de ontwikkeling van het kind en stemmen we onze aanpak op elkaar af. Ouders en leerkrachten: leden van een sterk team rond een kind!
Daarnaast..
willen we onze slogan ‘leren is groeien’ ook toepassen op onszelf.
De school en klas van nu heeft nood aan hele goede leerkrachten.
De klas van nu is immers een complexe, uitdagende omgeving.
Levenslang leren en groeien vraagt vakkennis, pedagogische vaardigheden en kwaliteiten.
Regelmatig hebben we dan ook overleg waarin schoolvisies verder worden uitgediept, personeelsvergaderingen waarin knelpunten worden besproken en pedagogische studiedagen. Er worden ook regelmatig nascholingen gevolgd door individuele teamleden of zelfs door het hele team.
Zorg in de kleuterschool
De klasleerkracht is de spilfiguur. Zij zorgt voor een krachtige leeromgeving waarin tijd en ruimte wordt gemaakt voor een gevarieerd aanbod van activiteiten en materialen.
Zij zorgt voor een brede basiszorg in de klas. Zij observeert en noteert de ontwikkeling van elk kind in het leerlingvolgsysteem. De zorgleerkracht ondersteunt de leerkracht hierin. Ze gaan samen op zoek naar groeikansen om elk kind binnen zijn mogelijkheden te laten ontplooien.
De zorg in de kleuterschool wordt op verschillende manieren georganiseerd.
Wanneer het kan, zal de zorgleerkracht of de kinderverzorgster in de klas de verbrede zorg aanbieden en extra aandacht en begeleiding geven. Net omdat we ervan overtuigd zijn dat kinderen heel veel van elkaar kunnen leren.
Om onze kleuters veel speel- en leerkansen aan te bieden organiseren we momenten in kleine groepjes: spelletjes spelen met ouders, voorlees(groot)ouders, voorleesmomenten kleuter en lagere school.
Zorgbrede aanpak vraagt ook andere (zorg)werkvormen.
Extra zorg voor taalontwikkeling
Luisteren is praten….praten is luisteren!
Sommige kleuters hebben het nog moeilijk om de taal voldoende te begrijpen. Hun woordenschat is nog onvoldoende ontwikkeld of ze durven niet goed praten in grote groep.
Wekelijks kunnen zij in een kleine groep en in een veilige omgeving hun taal verder ontwikkelen. We zetten specifiek in op pré-teachen. Boeken, spelletjes of activiteiten worden onder leiding van de zorgjuf vooraf beleefd en geoefend. Op die manier geloven we dat ze nadien op een positieve, betrokken wijze kunnen deelnemen aan het klasgebeuren. Herhaling is de beste manier om tot leren te komen.
Extra zorg voor de motorische ontwikkeling:
Schrijven is zien. Het is altijd aandacht geven.
Schrijfdans
Via schrijfdans (van grote naar kleine bewegingen) worden de kleuters op een speelse manier voorbereid op het latere schrijven.
De helft van de klas gaat onder leiding van de zorgjuf in de poezenklas schrijfdansen, de andere helft van de klas blijft bij de klasleerkracht en geniet van een zorgmoment op maat.
Gun jezelf rust…uit rust komt de kracht!
Yoga
Een rustmoment voor een kind kan wonderen doen. Je lichaam ontdekken via geluiden, massages en bewegingsoefeningen.
In kleine groepjes kunnen onze kleuters op geregelde tijdstippen gaan genieten van een yogalesje. De zorgjuf begeleidt hen hierin. Op dat moment kan de klasleerkracht een zorgmomentje op maat aanbieden.
Door beweging hou je evenwicht en kom je in balans
Bodymap
Via de methode bodymap wordt de motorische ontwikkeling van elk kind extra gestimuleerd.
Specifieke bewegingsvaardigheden komen maandelijks aan bod.
Deze activiteit gebeurt op schoolniveau onder leiding van de zorgjuf.
Zorg in de lagere school
De klasleerkracht is de spilfiguur en de deskundige voor zijn leergroep. Zij zorgt voor een krachtige leeromgeving waarin tijd en ruimte wordt gemaakt voor een gevarieerd en gedifferentieerd aanbod van activiteiten. Zij zorgt voor een brede basiszorg voor elk kind in de klas. Zij observeert, noteert en quoteert de ontwikkeling van elk kind in het leerlingvolgsysteem. De zorgleerkracht ondersteunt de leerkracht hierin. Ze gaan samen op zoek naar groeikansen om elk kind binnen zijn mogelijkheden te laten ontplooien. In dit gehele proces bewaakt de zorgcoördinator het verloop van dat proces en coördineert de verschillende actiepunten, tracht leerkrachten in het pedagogisch didactisch proces te ondersteunen en op zoek te gaan naar geschikte hulpmiddelen.
Ook de zorg in de lagere school wordt op verschillende manieren georganiseerd.
Als team geloven wij sterk in preventief inzetten van zorg = pré-teaching. Op deze manier krijgen bepaalde leerlingen al voor de les uitleg over de lesinhoud. Zij krijgen dus tweemaal instructies over dezelfde lesinhoud. Het heeft een positief effect op de resultaten maar ook op hun welbevinden.
Daarvoor maken wij gebruik van verschillende vormen van co-teachen. Hierdoor kunnen we nog beter differentiëren en zorg bieden op maat van elk kind.
Co-teachers maken een goede en respectvolle samenwerking tussen mensen zichtbaar.
Daarom vinden we het ook belangrijk om deze vormen van co-teachen verder uit te bouwen:
Assisterende co-teaching: één leerkracht geeft de les, de andere (zorg) leerkracht ondersteunt en helpt de leerlingen bij opdrachten.
Parallelle co-teaching: beide leerkrachten geven dezelfde leerinhoud aan een opgesplitste groep. Deze groepen zijn vooraf bepaald door de leerkracht: gelijk of ongelijk aantal, homogeen of heterogeen.
Station co-teaching: de leerinhoud is verspreid over verschillende ‘stations’. De leerlingen doorlopen elk station zelfstandig of onder begeleiding van een leerkracht.
Alternatieve co-teaching: één leerkracht geeft les aan een grote groep leerlingen, de andere aan een kleinere groep. Deze vorm nodigt uit tot extra mogelijkheden om te differentiëren.
Complementaire co-teaching: de 2 leraren begeleiden samen het onderwijsproces voor de hele klasgroep. Op deze manier leren zowel leerlingen als leraren veel van elkaar.
Observerende co-teaching: één leraar geeft les, de andere observeert. Nadien volgt een overleg over de observatie/zorgvraag die vooraf werd bepaald.
Deze verschillende werkvormen van co-teaching kunnen we toepassen omdat we als team kiezen voor een muzische juf die in alle klassen van de lagere school muzische vorming voor haar rekening neemt. Op die manier kan elke leerkracht tijdens zijn muzische les twee uurtjes ondersteunen in de parallelklas. De klasleerkracht kan heel gericht kiezen en ²bepalen wanneer extra handen nodig zijn om bepaalde leerstofonderdelen aan te bieden. Zo kunnen we ‘geplande’ zorg geven voor alle leerlingen.
Lezen geeft ons een plaats om naartoe te gaan wanneer we moeten blijven waar we zijn!
Leeszorg
Als school willen we extra inzetten op technisch en begrijpend lezen. Voorkomen is beter dan genezen. Door de leerlingen van nabij te volgen kunnen we preventief te werk gaan: we weten wie deze extra zorgactie nodig heeft. De zorgjuf neemt deze leerlingen wekelijks in kleine groep onder haar hoede waardoor verschillende aspecten van lezen aan bod kunnen komen. Tijdens deze oefenmomenten gebruiken we verschillende materialen maar er is ook ruimte om aan pré-teaching te doen. Teksten die op een later tijdstip in de klas behandeld worden, kunnen tijdens dit zorguurtje al aan bod komen. Ook ouders worden mee in dit proces betrokken.
Op die manier geloven we dat alle leerlingen op een positieve, betrokken wijze kunnen deelnemen aan het klasgebeuren. Herhaling is de beste manier om tot leren te komen.
Ik heb gelijk een moment afgesproken om mee te lopen!
Vraaggestuurde zorg
De leerkracht wenst graag extra begeleiding tijdens een activiteit zowel binnen als buiten de klas.
Een leerling is afwezig en zou best nog een les inhalen, een toets afleggen of extra uitleg krijgen.
Tijdens een hoekenwerk heeft de leerkracht een extra leerkracht nodig.
….
Dan spreken we over vraaggestuurde zorg: dit zijn zorgmomenten die niet volgens een vast patroon gebeuren maar eerder sporadisch noodzakelijk zijn.